Villkor
Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor gäller följande definitioner:
Kyla: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller verksamhet och som ingår ett distansavtal med företagaren;
Dag: kalenderdag;
Varaktighetstransaktion: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden;
Hållbar databärare: alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligen riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.
Rätt: konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerfristen;
Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;
Distansavtal: ett avtal där det, inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med avtalets ingående, exklusivt används en eller flera tekniker för distans. kommunikation;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att sluta avtal, utan att konsument och företagare träffas samtidigt i samma rum.
Allmänna villkor: de nuvarande allmänna villkoren för företagaren.
Artikel 2 – Företagarens identitet
Email: middose@outlook.com
Artikel 3 – Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för alla distansavtal och beställningar mellan företagaren och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås görs texten till dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan ses hos företagaren och de kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på begäran av konsumenten.
Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, trots föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten kan lagras på ett enkelt sätt. sätt på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på begäran av konsumenten elektroniskt eller på annat sätt.
För det fall specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor gäller andra och tredje styckena i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid åberopa den för honom mest förmånliga tillämpliga bestämmelse vid motstridiga allmänna villkor och betingelser. är.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller förstörda, kommer resten av avtalet och dessa villkor att förbli i kraft och den relevanta bestämmelsen kommer att ersättas i ömsesidigt samråd utan dröjsmål av en bestämmelse som så nära som möjligt avser originalet.
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor måste bedömas "i andan" i dessa allmänna villkor.
Osäkerheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor måste förklaras "i andan" i dessa villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs på villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.
Erbjudandet är utan förpliktelser. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.
Alla bilder, specifikationsdata i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller upplösning av avtalet.
Bilder som medföljer produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:
priset, med undantag för tullklareringskostnader och importmoms. Dessa extra kostnader kommer att stå på kundens bekostnad och risk. Post- och/eller budtjänsten kommer att använda sig av det särskilda arrangemanget för post- och budtjänster vid import. Denna ordning gäller om varorna importeras till EU:s bestämmelseland, vilket även är fallet här. Post- och/eller budtjänsten uppbär momsen (oavsett om det är tillsammans med tullklareringskostnaderna) från mottagaren av varorna;
eventuella fraktkostnader;
det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;
huruvida ångerrätten gäller eller inte;
metoden för betalning, leverans och genomförande av avtalet;
villkoren för att acceptera erbjudandet, eller villkoren inom vilken företagaren garanterar priset;
storleken på taxan för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga bastaxan för det använda kommunikationsmedlet;
om avtalet kommer att arkiveras efter det att det har ingåtts, och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten;
det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, återställa de uppgifter som han lämnat inom ramen för avtalet;
alla andra språk på vilka avtalet, förutom nederländska, kan ingås;
de uppförandekoder som företagaren lyder under och det sätt på vilket konsumenten kan läsa dessa uppförandekoder elektroniskt; och
distansavtalets lägsta varaktighet vid en långsiktig transaktion.
Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.
Artikel 5 – Avtalet
Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet i det ögonblick då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de tillhörande villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt kommer företagaren omedelbart att bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten lösa upp avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra elektronisk överföring av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att iaktta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Företagaren kan informera sig själv – inom rättsliga ramar – om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, samt om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna utredning har goda skäl att inte ingå avtalet har han rätt att avslå en beställning eller begäran med motiverade skäl eller att till genomförandet ställa särskilda villkor.
Företagaren kommer att skicka följande information till konsumenten med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:
- besöksadressen för företagarens verksamhet där konsumenten kan lämna in klagomål;
- de villkor under vilka och det sätt på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om uteslutning av ångerrätten;
- informationen om garantier och befintlig service efter försäljning;
- informationen som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har lämnat denna information till konsumenten innan avtalet ingicks;
- kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid.
Vid en långsiktig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.
Varje avtal ingås under suspensiva villkor för tillräcklig tillgång på de berörda produkterna.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att lösa avtalet utan att ange skäl under 30 dagar. Denna betänketid börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som utsetts i förväg av konsumenten och gjorts känd för företagaren.
Under ångerfristen kommer konsumenten att hantera produkten och förpackningen varsamt. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning det är nödvändigt för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt kommer han att returnera produkten med alla medföljande tillbehör och – om det är rimligt möjligt – i originalskick och förpackning till företagaren, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från företagaren.
Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är denne skyldig att göra detta till företagaren inom 30 dagar från mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela detta genom ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har angett att han vill utnyttja sin ångerrätt ska kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska bevisa att den levererade varan har returnerats i tid, till exempel genom leveransbevis.
Om kunden efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3 inte har angett att han vill utnyttja sin ångerrätt resp. inte har returnerat produkten till företagaren är köpet ett faktum.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står kostnaderna för att returnera produkterna för konsumentens räkning.
Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företagaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter ångerrätt. Detta är under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av webbåterförsäljaren eller att avgörande bevis på fullständig retur kan lämnas in.
Om konsumenten vägrar eller inte hämtar paketet kommer vi att ta ut en avgift på 150 SEK för arbetet och de kostnader som uppstått vid sändningen av paketet.
Om spårningen visar att paketet har levererats, men du inte har fått din beställning, ska du först kontakta postkontoret eller ett annat transportföretag och fråga vad som har hänt med ditt paket. Om postkontoret eller annat transportföretag säger att paketet har försvunnit under transporten måste du begära ett officiellt intyg om det försvunna paketet och skicka det till oss.
Artikel 8 – Uteslutning av ångerrätt
Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter enligt beskrivning i punkterna 2 och 3. Uteslutningen av ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, minst i tid för avtalets ingående. nämna.
Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:
- som har skapats av företagaren i enlighet med konsumentens specifikationer;
- som är tydligt personliga till sin natur;
- som till sin natur inte kan återlämnas;
- som kan förstöra eller åldras snabbt;
- vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har något inflytande över;
- för lösa tidningar och tidskrifter;
- för ljud- och bildinspelningar och datorprogram som konsumenten har brutit förseglingen av.
- för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.
Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:
- relaterade till boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
- vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
- angående vadslagning och lotterier.
Artikel 9 – Priset
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, förutom prisförändringar till följd av förändringar i momssatser.
Till skillnad från föregående stycke kan företagaren erbjuda rörliga priser för produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har inflytande över. Detta beroende av fluktuationer och att eventuella angivna priser är riktpriser framgår av erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har föreskrivit detta och:
- de är ett resultat av lagbestämmelser eller bestämmelser; om
- konsumenten har behörighet att häva avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.
Enligt artikel 5 första stycket 1968 års omsättningsskattelag sker leveransstället i det land där transporten påbörjas. I det aktuella fallet sker denna leverans utanför EU. Efter detta kommer post- eller budtjänsten att uppbära importmoms eller tullklareringskostnader från kunden. Därför kommer ingen moms att tas ut av företagaren.
Alla priser är med reservation för tryck- och tryckfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och sättningsfel är företagaren inte skyldig att leverera varan enligt felaktigt pris.
Artikel 10 – Överensstämmelse och
garanti Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet och avtalets befintliga lagbestämmelser och/eller statliga föreskrifter. Om överenskommet garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot företagaren med stöd av avtalet.
Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till företagaren inom 14 dagar efter leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.
Företagarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Företagaren ansvarar dock aldrig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild applikation av konsumenten, och inte heller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit reparera och/eller bearbeta dem av tredje part;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med företagarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
Bristen är helt eller delvis en följd av föreskrifter som regeringen har gjort eller kommer att göra med hänsyn till arten eller kvaliteten på de material som används.
Artikel 11 – Leverans och utförande
Entreprenören kommer att iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av order på produkter.
Leveransort är den adress som konsumenten har meddelat företaget.
Med iakttagande av vad som sägs om detta i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer företaget att utföra accepterade beställningar skyndsamt men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis verkställas, meddelas konsumenten detta senast 30 dagar efter att denne har lagt beställningen. Konsumenten har i så fall rätt att utan kostnad lösa upp avtalet och har rätt till eventuell ersättning.
Vid upplösning enligt föregående stycke återbetalar företagaren det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter upplösning.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företagaren att göra allt för att göra en ersättningsvara tillgänglig. Senast vid leverans kommer det att på ett tydligt och begripligt sätt anges att en ersättningsvara kommer att levereras. För ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt står för företagarens räkning.
Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på företagaren fram till leveranstillfället till konsumenten eller en i förväg utsedd representant och tillkännagiven för företagaren, om inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 12 – Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning.
Uppsägning
Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid om högst en månad .
Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst mot utgången av tidsperioden, i enlighet med överenskomna avbeställningsregler och en uppsägningstid på minst högst en månad.
Konsumenten kan säga upp de avtal som avses i föregående stycken:
när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
åtminstone avbryta på samma sätt som de ingått av honom;
alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren bestämt för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, får inte tyst förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
Utan hinder av föregående stycke får ett avtal som har ingåtts för viss tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av dagsnyheter och veckotidningar och tidskrifter tyst förlängas med en viss tid av högst tre månader, om konsumenten motsätter sig detta förlängda kontrakt. kan häva utgången av förlängningen med en uppsägningstid om högst en månad.
Ett avtal som har ingåtts på bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp sig med en uppsägningstid om högst en månad och en uppsägningstid om högst tre månader om avtalet sträcker sig till ordinarie, men mindre än en gång i månaden, leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.
Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsprenumeration) fortsätter inte underförstått och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid om högst en månad, såvida inte skälighet och skälighet motsätter sig uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
Artikel 13 – Betalning
Om inte annat överenskommits ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter betänketidens början enligt artikel 6.1. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst gäller denna period. börjar efter att konsumenten fått bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i de betalningsuppgifter som tillhandahålls eller uppges till företagaren.
I händelse av utebliven betalning från konsumentens sida har företagaren rätt att, med förbehåll för lagliga begränsningar, debitera de rimliga kostnader som konsumenten har meddelats i förväg.
Artikel 14 – Klagomålsförfarande
Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas in fullständigt och tydligt beskrivna till företagaren inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt defekterna.
Klagomål som lämnas in till företagaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en överskådlig längre handläggningstid svarar företagaren inom 14 dagars tid med ett mottagningsbesked och en indikation när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, om inte företagaren skriftligen anger annat.
Om ett klagomål visar sig vara välgrundat av företagaren, kommer företagaren, efter eget gottfinnande, att byta ut eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
Artikel 15 – Tvister
Endast nederländsk lag gäller för avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller. Även om konsumenten bor utomlands.